Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

mandag 1. juli 2013

Varmende kalkungryte på en kald julidag!

Så forsvant sommeren her hos oss, sa pessimisten meg. I dag har det regnet og jeg fryser. Tror ikke det er så mange gradene ute. På lørdag var jeg på hyttebesøk og da vi kjørte hjem i halv to-tiden den natten var det kun 5 grader.
Men det blir nok bedre til jeg skal ha ferie om 4 uker :)

Men som sagt, jeg har vært kald i dag og da måtte jeg lage noe godt og varmende til middag.

Det ble en kalkungryte med chiabatta og hjemmelaget aïoli til ...


Her er oppskriften hvis du vil prøve deg :)

KALKUNGRYTE MED GRØNNSAKER
(til ca 4 personer)

ca 400 gr. benfritt kalkunkjøtt
5 poteter
1 paprika 
2 løk 
1 - 2 fedd hvitløk
1/2 purre
smør/ olje til steking
2 ss. tomatpurè
2 ss. chilisaus
4 - 5 dl. kraft/ buljong
2 ts. paprikapulver
2 ts. oregano
1 ts. salt 
1/2 ts. pepper

1. Kjøtt og poteter deles i små terninger og paprika i tynne strimler. Finhakk løk og hvitløk. Skjær purren i strimler.

2. Fres løken i smør/ olje i en gryte. Tilsett kjøtt og hvitløk, brun lett. Rør inn tomatpurè og chilisaus, og tilsett poteter, kraft/ buljong og krydder. Kok opp og la trekke i ca 15 minutter. Ha i paprika og purre, og kok videre i ca 10 minutter. 
Smak til med salt og krydder.

AÏOLI:

Finhakk 4 fedd hvitløk og bland med 2 eggeplommer, salt, pepper og 1 ts. sitronsaft. 
Rør inn 3 - 4 dl olivenolje i en tynn stråle. Smak til med salt og pepper.

Server med godt brød til.
Velbekomme!

Med et lite og vakkert sommerminne fra i fjor ønsker jeg dere alle en fin første julidag :)

Anette



3 kommentarer:

  1. Å det hørtes godt ut;) selv om vi har det varmt;)25,5 grader var det her da jeg serverte biffsmørbrød til elstesønnen som var innom en snartur;)på vei til flyplassen igjen.

    God uke til deg;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  2. Nam, det så veldig godt ut. Akkurat sånn som jeg liker det. Med mye smak så den skal prøves :)

    SvarSlett
  3. Dette ser både varmende og godt ut! Håper du får sommersola tilbake snart! Her i nord er det gode dager, både regn og sol, men absolutt sommertemperaturer! Fortsatt god sommer til deg!

    SvarSlett