Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

søndag 10. mai 2015

"Jeg er Malala"

"Våre døtre er skapt for å fly mot stjernene, ikke klipp vingene deres."
Pappa Ziauddin Yousafzai

Jeg er akkurat ferdig med boken "Jeg er Malala" som fredsprisvinneren Malala Yousfzai har skrevet sammen med utenrikskorrespondenten Christina Lamb.


 Malala er en fantastisk modig og klok ung jente som jeg er full av beundring for. Hun har tatt opp kampen for sin egen og andre jenters rett til utdanning i Pakistan. 

Hun nekter å la Taliban ta fra henne muligheter og rettigheter som vi i vår vestlige verden tar for gitt. 
Takket være foreldrenes sterke kjærlighet til datteren, har hun hatt muligheten til å heve sin stemme overfor et regime som dreper den som våger å tenke selvstendig. Denne støtten har vært helt avgjørende i et samfunn som favoriserer sønnene. 

Anbefaler alle å lese denne boken, selv om det til tider er mye historie og navn som kunne være litt vanskelig å holde oversikte over. Men dette er allikevel viktig informasjon for å forsøke å forstå noe som egentlig er helt uforståelig.

Anette


4 kommentarer:

  1. Eg har ikkje lest boka, men er imponert av jenta og beundrer foreldrene. Verda har mykje å lære, tåle og respektere.
    Ønskjer deg ein fin ny vekestart :)
    Klem

    SvarSlett
  2. Takk for tips. Må se etter denne boka. Flott jente hun Malala. Modig.
    Klem

    SvarSlett
  3. Har ikke lest boken, men beundrer jenta som er så modig. Hun fortjente Nobels fredspris.

    Varm hilsen fra nord

    SvarSlett
  4. very informative post for me as I am always looking for new content that can help me and my knowledge grow better.

    SvarSlett