Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

søndag 3. mai 2015

1. mai tur!

1. mai ble en fantastisk dag her på Haugalandet. Da måtte vi selvfølgelig prøve oss på en topptur med de små.
Heggelifjell (252 m.o.h.) i Tysvær kommune ble utpekt som mål. 

Det som var så kjekt denne gangen var at 6 åringen hadde overtalt pappaen sin (min sønn) til å være med. Hun hadde så mange gode argumenter for det at han ikke kunne si nei. 

En fantastisk glad ungeflokk på 6, 5 og 3 1/2 år gjorde det til en uforglemmelig tur. 

To stolte små på toppen etter ca 2 timers vandring i krevende og sørpete terreng. 3 åringen kom seg også opp, men det fikk jeg dessverre ikke bilde av. Hun var litt sliten på slutten. Jeg tilbød meg å bli igjen lenger nede med henne, men nei... ikke tale om, hun skulle være med helt til topps.

Min datter, og mamma til 5 og 3 åringen, har vært på tur med ungene før. Med sekken full av små motivasjons overraskelser, gikk det som en lek oppover. På toppen var det imidlertid godt med en god matpause. 3 åringen var så trett at hun kunne nok ha lagt seg til å sove her. Imponerende nok klarte hun fint tilbaketuren også.


Ikke bare ungene som satte pris på pausen :)


På veien ned ble det tid til en liten sauejakt også. 

Totalt gikk vi 5 km og klatret 252 meter opp, det synes jeg er imponerende gjort av de små. De mestrer ofte så mye mer enn vi kanskje tror i utgangspunktet. Det er bare til å la dem få prøve seg.
En is på veien hjem gjorde godt  for en trett gjeng som virkelig fortjente det :) 


Anette

7 kommentarer:

  1. Så morro med tur for hele familien. Ja ungene klarer mye mer enn vi tror bare vi gir dem tid og lyst.
    Deiligt å se at det tiner i fjellet, jeg er snart klar me 20 nye turer bare vi får alt ferdig til konfirmasjon neste helg.
    Ha en strålende uke ;)

    Ruth Iris

    SvarSlett
  2. Det ser ut som dere har hatt en fin familietur! Godt å være ute i godværet, både for store og små!
    Ha en fin søndagskveld!

    SvarSlett
  3. Så fint Anette - fantastisk været og herlig blå himmel med deilig landskap og så hyggelig med hele familien...
    glede og moro dere hadde. Takk for vakker bilder og god tur med deg :-))) Jeg var i dag i nasjonalparken den kaller seg "Sächsische Schweiz" og turen var fantastisk... jeg liker. Ha en god kveld. Klem fra Viola

    SvarSlett
  4. Ja, er det ikke gøy med tur for flere generasjoner! De små må bare få prøve seg, og det går som oftest bedre enn vi voksne tror. Og da smaker det med is på hjemturen.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Det va ein flotte tur, og ungane e fantastisk flinke :) Ikkje lar de skremma heller fra å gå på nye turar, de blir helste mer inspirerte :-) klem

    SvarSlett
  6. Det var ein fantastisk flott tur de hadde, og så flinke barn :)

    SvarSlett
  7. Så kjekt dere har hatt det. Vi var og sammen med barn og barnebarn denne helgen, vest i havet på utsira.
    Takk for koselig hilsen i bloggen min. Nå skal det strikkes julegaver her og.

    SvarSlett