Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

mandag 7. mai 2012

Vakkert porselen!

For noen uker siden døde min tidligere svigermor, Liv. Selv om det er ca 25 år siden det familiforholdet opphørte, hadde vi god kontakt, om ikke så ofte. Hun var en ivrig samler av porselen og spesielt var hun glad i Kongelig Dansk porselen. For noen år siden fikk jeg en skål som hun ville at jeg skulle ha som minne etter henne. Må innrømme at den har stått i et skap fram til nå. Har nok tenkt at den ikke er helt min stil. Men her en dag tok jeg den fram og studerte den litt mer nøye. Min smak har nok endret seg med årene, nå synes den er utrolig vakker.
Dette mønsteret som heter Musselmalt er et av Den Kongelige Porselensfabrikkens mest kjente, og første. Dekoren er håndmalt og har kinesisk opprinnelse. Blomstene er inspirert av krysantemum. Denne skåla har i tillegg helblonde, dvs små huller øverst. Visste du at for å male en tallerken trengs mer enn 1100 penselstrøk?! Ikke rart at det er dyrt å kjøpe nytt. Nå skal denne få lov til å stå framme hos meg. Til minne om Liv!

Anette

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar