Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

tirsdag 21. juli 2015

Tre dager - tre årstider!

Årets fjelltur, fra Finse til Flåm. har bragt oss gjennom de tre årstidene, vinter, vår og sommer. 

Her er vi ved Klemsbu, ca. 1600 m.o.h. (og ca. midt mellom Finse og Geiterygghytta). På snø og med tåka tungt over oss gikk vi opp her forrige fredag. Periodevis var det vanskelig å se hvor vi gikk, men med en kart- og kompasskyndig danske gikk det heldigvis bra. Turen som vi hadde tenkt å ta opp til St. Pål, (1694 m.o.h.) kunne vi bare glemme. Her ville vi ikke kunnet se noe i det hete tatt.

Vel framme ved Geiterygghytta etter ca 7 timer på vandring. Gjett om det smakte med en kald en... :) Her lå snøen bare flekkvis og derfor litt lettere å gå her.

Her var våren på frammarsj. Sauene beitet med muntre bjeller rundt halsen og masse blåbærkart så langt øye kunne rekke. Skulle gjerne kommet tilbake her litt senere på høsten.

Denne skjønne karen traff jeg et lite stykke fra Geiterygghytta. En nysgjerrig liten røyskatt som smatt rundt beina mine og som var veldig selskapssyk. Ikke mye redd denne karen, nei, og jeg fikk tatt mange flotte bilder av han.

Turen ned til Østerbø gikk gjennom et vårlig landskap, med gåsunger på trærne og rikelig med smeltevann i elvene. Vanskelig å komme over enkelte plasser. Like ved Østerbø fant jeg denne flotte planten, men vet dessverre ikke hva den heter.

På Østerbø, som ligger i hjerte av Aurlandsdalen, overnattet vi også. Ca. 150 meter fra Østerbø Fjellstove ligger en fjellkirkegård. Den ble brukt fra 1859 til 1911. De som jobbet og ryddet jord her ble gravlagt her. På monumentet som er reist innforbi den vakre steingarden, så jeg at ikke mindre enn fire barn ble gravlagt samme år som de ble født.
Før fjellfolket fikk sin egen kirkegård, måtte de frakte liket
ned til Aurland. På smale stier, over juv og gjel måtte de frakte sine døde. Da vi gikk turen ned brukte vi nesten syv timer, og her var bratt og ulendt skal jeg bare si. Så de har hatt litt av en strevsom og farefull tur.

Et av de gamle flotte husene på Østerbø.

Siste dagstur gikk fra Østerbø til Vassbygdi.
Omtrent midt i mellom her gikk vi forbi denne jettegryta, kalt Vetlahelvete. Jettegrytene oppstår når en breelv har satt stein og grus i turbulent bevegelse under isen. Denne var flott og mektig.

Garden Sinjarheim med sine vakre gamle bygninger ligger oppi fjellet her. De første sikre kilder om gårdsdrift her er fra 1600-tallet. Men man tror også at det har vært gardsdrift her også før Svartedauden, altså på 1300-tallet. 


Sinjarheim er nå under restaurering.

Vakkert og verdt et besøk.

På vei ned Aurlandsdalen begynte sommeren for fullt. Sola kom fram, det var grønt over alt og frodige sommerblomster hilste blidt på oss der vi vandret forbi.

Det ser muligens ikke så bratt ut, men det skal jeg love at det var. Og det var langt ned.

Godt å komme ned :)

Vel framme i Vassbygdi, bussen tok oss videre til Flåm

Fra Flåm tok vi Flåmsbanene, en opplevelse i seg selv. Her er vi på Myrdal stasjon, klar til å ta toget videre til Bergen.

Finse, Geiterygghytta, Østerbø, Vassbydi.... en tur jeg kan anbefale på det sterkeste. Her mangler det ikke på fysiske utfordringer, men også mentalt i forhold til å komme seg over fossende elver på sleipe stokker og vaklevorne broer. Men det gikk bra og den vakre naturen oppveier for disse, litt nifse, opplevelsene :)

Takk for følget!

Og så ser jeg at jeg har fått en ny følger. Det setter jeg stor pris på og er like kjekt hver gang :)
Velkommen!

Anette

4 kommentarer:

  1. Sprek dame på tur!
    Flotte bilder og levende beskrevet - slik at jeg har virkelig lyst å dra på tur :)
    Klem fra Siri

    SvarSlett
  2. Så kjekt å se bilder og lese fra turen deres! Aurlandsmarsjen går i slutten av juli, og vi har gått ned dalen på forholdsvis tørt "føre". Men jammen hadde dere mye snø på turen til Geiteryggen.
    I fjellet må en være forberedt på alt, men når været slår seg vrangt, er det godt å ha riktig utstyr tilgjengelig.

    Fortsatt god sommer fra Ingunn

    SvarSlett
  3. imponerende fjelltur! Synd med skodde som henger over høgste toppene, men likevel så mye flott natur å sjå! Håper på et innlegg så jeg får se dine rosa stoler, spent på resultatet!

    SvarSlett
  4. Tusen takk, kjære Anette, hva for herlige Bilder. Så deilige tur dere hadde.
    Fantastiske landskap... jeg elsker Norge :-))) Ha takk for historie. Ønsker deg fortsatt gode sommerturer.
    Gleder meg å se.
    Naturlig litt slappe av hjemme etter anstrengende tur er veldig fint. Kos deg.
    Sommerklem fra Viola

    SvarSlett