Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

mandag 29. april 2013

Snøscootertur til Barentsburg!

På onsdag var vi på besøk i den russiske bosetningen på Svalbard. Tåke og snødrev gjorde sikten heller dårlig og landskapet gikk mer eller mindre i ett. Jeg var eksosrype og hadde mer enn nok med å holde meg så fast at jeg ikke falt av. På veien måtte vi ta med oss en scooter som sto forlatt igjen i løypa. Sjåføren hadde kjørt galt og hadde brukket foten dagen før. En annen vi ble kjent med på turen klarte å brekke armen samme dag, så helt ufarlig var det ikke. Vi jobbet hardt, både min sjåfør og jeg, opp og ned bakker og over haug og hammer. Ikke godt å se når neste hump kom, men vi kjente det kan du si :) Men det var gøy selv om vi var aldri så gangsper dagen etter :)

Ikke lett alltid å finne en plass å gå på do her ute i ødemarken. Ved en hytte vi kjørte forbi var eierne tydeligvis lei av at folk gjorde sitt fornødende ved hytteveggen. Derfor dette skilte i god avstand fra hytta :)

Barentsburg var en opplevelse i seg selv. Dette lille samfunnet med kun noen få hundre innbyggere lever ganske på siden av det vi er vant til. Ingen tilgang til fersk mat, kun frosset og hermetikk. Her handler du ikke i den ene matbutikken de har, da blir det mindre til dem. Men allikevel prøver de nå å restaurere gamle bygninger og vil satse mer på turisme. Hotellet er pusset opp og skal visstnok holde god standard. I tillegg skal en av de gamle byggningene restaureres til å bli et ungdomsherberge. Det skal bli spennende å se hva de får til. Jeg så i allefall stor forskjell fra jeg var der for snart fire år siden.
Jeg ønsker de lykke til!

I morgen blir det et lite glimt fra vår sightseeing og middag i villmarken :)

Anette

2 kommentarer:

  1. Spennende å følge deg på tur!

    SvarSlett
  2. Veldig spennende å følge deg på tur her i bloggen din.. Gleder meg til du deler mer..
    En riktig god natt..

    SvarSlett