Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

søndag 13. mai 2012

København for livsnytere!

Å tilbringe en helg i København er ikke det dummeste en kan gjøre. En pulserende og levende by som gir meg stadig nye opplevelser, selv om jeg reiser igjen og igjen. Vi planlegger ofte noe av programmet og resten tar vi på sparket. København skuffer aldri, selv om værgudene ikke viser seg fra sin beste side. Jeg blir bare aldri lei av denne byen. Denne turen tok jeg sammen med min eldste datter. Det ble som alltid en deilig opplevelse. Her er noen tips til deg som har tenkt deg en tur.........
I Nyhavn finnes mange gode restauranter. Her prøvde vi for første gang Cap Horn. Denne plassen hadde nydelig mat, hyggelig betjening og koselig atmosfære. I allefall inne... Ute kan det være kaldt på denne tiden.
Kanskje litt lite middag på tallerken, men da fikk vi jo en god grunn for å spise en deilig dessert :=) Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Så godt at jeg glemte å ta bilder inne...........

Et godt alternativ til overnatting er Admiral Hotel som ikke ligger langt fra Nyhavn. Det tar bare noen minutter å gå dit. Et hotell jeg har brukt iallefall de tre siste gangene jeg har vært i København. Opprinnelig var det pakkhus for korn og ble bygget 1787. Det gamle tømmeret i bygningen er tatt vare på og blir en viktig del av interiøret både på rommene og ellers i bygningen. Her er det virkelig atmosfære...









Trenger du noen timer med ren nytelse for kropp og sjel? Ja, da kan jeg anbefale Ni´mat Spa. Det ligger sentralt i København, i nye og lekre omgivelser på Hotel Kong Arthur. Her kan du velge og vrake i østens beste spabehandlinger, og nyte varm urte- og krydderte i velværeavdelingen etterpå. Jeg har vært her noen ganger før og denne gangen valgte vi Østens silkehender, en behandling hvor kroppen ble massert og peelet med silkehansker før den ble smurt inn med sjasmin. Opplevelsen kan ikke forklares, den må oppleves.....
 










Lunch på Kafè Paludan i Fiolstredet ble for oss en ny og vellykket opplevelse mellom tusenvis av gamle bøker. Med masse folk ble det intimt og koselig og maten var virkelig god.
 








Og tilslutt måtte vi jo spise på "Det lille apotek". Også en av plassene jeg bare må innom hver gang jeg er her i byen. Opprinnelig var det apotek, men i 1720 ble det omgjort til spisested. Det skal visstnok være København`s eldste. En 
ubeskrivelig atmosfære i små rom, lavt under taket og med antikt interiør. Blyinnfattede vinduer med påmalte skogguder og nakne nymfer.... utrolig vakkert. Her er det rimelig å spise og en får mye mat for pengene. Men det kan imidlertid være litt vanskelig å få plass til desserten:=)
                                            
Frister noe av dette? Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe.

God tur!
Anette

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar