Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

mandag 25. juni 2012

På skattejakt!

Når det regner ute kan det være kjekt å gå på oppdagelsesferd inne. Den gamle hytta vår inneholder mange gamle og spennende detaljer. Samlet av mine foreldre over lang tid. Noe kjøpt og noe arvet. Ikke verdt de store summene, men med høy affeksjonsverdi.

Her er det koselig å legge seg blandt gamle nattbord, vaskevannsfat og pyntehåndkle. Pyntehåndkle har min farmor Anette laget før hun giftet seg rundt 1930. Der har hun sydd monogrammet sitt i engelsk søm på midten. På kantene har hun laget  ørsmå nuppereller. Rett og slett nydelig! Nattbordet fikk foreldrene mine av Johan og Magda, gamle naboer på øya da vi begydte å reise ut dit.

Mormors gamle rokk som hun hadde på gården i Tysvær. Jeg husker godt den fra jeg var liten. Husker også at jeg fikk være med til kona på nabogården hvor de satt og tovet tøfler. Den nydelige rosemalte "eska" kommer fra Bertha Heskja i Tysvær.  En av mormor og morfar sine naboer. De to lestene på bildet fant min far på "loftet" på hytta da det gamle taket på soverommene holdt på å ramle i hodet på oss og måtte repareres. Der oppe hadde de gjemt unna mange gamle "skatter" som fikk heder og verdighet igjen av mine foredre.     

For lenge siden eksisterte det også gruvedrift på øya vår. Drevet av Fæøens Grube Compagni. En av aksjene har havnet i glass og ramme hos oss. Hundre kroner kostet den i sin tid og aksjebrevet er undertegnet i 1897/ 98. Gruven kom i drift som kobbergruve i 1895, men det ble senere påvist nikkel i malmen. Gruven ble nedlagt i 1901, men ble åpnet igjen i 1910 og produserte fram til 1924.Tilsammen ble det tatt ut 37 000 tonn malm. Ikke verst det for vår lille øy:=)


Og tilslutt i denne skattejakten, en av stolene som mine foreldre fikk av Cornelius og Gudrun Nilsen og som ble mottbehandlet og pusset opp etter alle kunstens regler. Disse synes jeg er aldeles sjarmerende og passer godt inn i huset i havgapet.   Cornelius og Gudrun hadde i sin tid ansvar for all post og telefonsentralen på øya. I min barndom var det å hente posten dagens høydepunkt. Posten kom med rutebåten og så var det å springe opp i det gamle huset deres og vente der til post og aviser var fordelt i posthyllene. Alltid spennende å se om noen hadde sendt oss et postkort eller brev. Ja, det var i den tiden da dèt eksisterte....:=)
Forresten, den koselige puta har mammen min laget:=)

Ble litt mimring dette, men koselig.... i allefall for meg:=)

Anette                                                                    
                                                                                  
                                                                      
                                                                                

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar