Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

tirsdag 24. april 2012

Med hjerte på rette døra!

Jeg var innom en blomsterbutikk her en dag. Her fant jeg et kjempefint hjerte som jeg kjøpte med meg. Tenkte litt på hvor jeg skulle henge det og kom fram til at det måtte henge på do-døra! Som sagt, så gjort. Do døra ble det, selv om ikke hjerte er rødt. Nå vil alle mine gjester som måtte trenge det finne fram, tenkte jeg.

Vi vet jo alle hva slags rom som befinner seg bak en dør med hjerte. Men hvorfor akkurat et hjerte? Og når begynte man å lage hjerte i døra ? Det er allslags merkverdige ting jeg undrer meg over.
Har prøvd å finne litt ut om dette på nettet. Men det er tydelig at ingen har jobbet systematisk med hjertedoens opprinnelse. Kanskje noen som føler seg kallet?
Det jeg imidlertid har funnet ut er at da det ble vanlig med utedo ble det skåret ut små hull i veggen for å slippe inn lys. Det kunne være runde, trekantede, firkantent eller hjerteformet. De skulle ikke være for store, da kunne andre se inn. Og litt privatliv ville man jo ha. Og så ble det nok for kaldt og trekkfullt på vinterstid. Godt at disse tidene er forbi, spør du meg.
Men ennå har vi skikken med å merke dodørene i hjemmene våre med hjerte. Heldigvis skjærer vi ikke hull i dem lenger. Men en koselig skikk synes nå jeg at det er.
Så folkens... heng et hjerte på døra og vis vei! Lykke til!

Anette



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar