Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

lørdag 16. august 2014

Prosjekt ombygging startet!

Så var jeg i gang med mitt store oppussing/ ombyggingsprosjekt. Dette prosjektet har vært på tankestadiet i 5 1/2 år. Hele 1. etasje var upraktisk innredet og jeg har alltid ønsket å innrede etasjen  på en helt annen måte.
Nå er det i gang og jeg er kjempespent og nervøs. Av og til lurer jeg på hva i all verden jeg har gått i gang med.
Men dette skal bli bra, det er jeg helt sikker på.
De siste dagene har jeg fått kjempegod hjelp av barn og svigerbarn til å rive gulver, paneler osv.

Sånn så stuene mine ut. Spisestuen skal bli soverommet mitt og åpningen mellom stuene skal kles igjen.


Nå er det meste revet. Mellom de to stuene skjulte det seg flotte skyvedører. Disse var inni veggen fordi parketten var lagt foran åpningen og kunne derfor ikke trekkes fram før parketten var vekke.

Soverommet mitt skal bli en del av stuen...

Da vi fjernet panelet her dukket denne gamle døren opp
Litt annen farge fra stuesiden. Dessverre var den  så full av spiker og skåret i for å få plass til ledningen at det ikke var noe å gjemme på.

Nå ser jeg fra stua, gjennom gamle soverommet og til åpningen inn til der jeg hadde klesrommet. Denne veggen må snekkerne fjerne da det er en bærevegg. Her må vi opp med en drager så ikke naboen oppe faller i hodet på meg :) Veggen inn til klesrommet skal også innkluderes og der vil kjøkkenet bli. Det blir en åpen stue/ kjøkkenløsning.

Den fine peisen min har blitt plukket ned og gitt vekk. Jeg skal kun ha en liten fyringsovn.
Borte vekk.....

Gangen min. Badet rett fram. Mesteparten av det skal innkluderes i kjøkkenet. Gamle soverommet mitt til høyre.

På begge sider av døra har det stått skap for lenge siden. Hyllene har vært montert rett på veggen og det har vært malt rett på veggen mellom dem. Jeg vet ikke hva de forskjellige rommene har vært brukt til opprinnelig. Skulle likt å visst litt mer om husets historie som begynner å nærme seg 90 år. Det er bygget rundt 1930.


Denne døra skal jeg ta vare på. Har en plan for den :) Tar vare på de andre også, så får jeg se hva jeg gjør med dem.
Gulvene som kom fram er forresten utrolig flotte. Men jeg kommer nok til å dekke dem til igjen med parkett.

Så langt er jeg kommet til nå. Vi fortsetter litt i neste uke med riving. Har ikke tatt kjøkkenet og badet enda. Kjøkkenet skal forresten bli bad :)

Ja, nå er det ganske ramponert her. Og som min sønn sa: Ja, ja mamma. Nå er ikke leiligheten din verdt så veldig mye :)

Og i mellomtiden har jeg rigget meg til i kjelleren hvor jeg har alt det jeg trenger. Men når kjøkkenet oppe forsvinner blir det mye Fjordland på meg :)

Ha en flott helg alle sammen!
Anette




6 kommentarer:

  1. Skal si du har begynt med litt av et prosjekt,
    Så spennende og det blir sikkert kjempeflott når det blir ferdig.
    Gleder meg til å følge utviklingen :)
    God helg til deg,

    SvarSlett
  2. Så flink du er og godt du har fått hjelp- for dette er skikkelig kroppsarbeid :) Så moro at det dukker frem dører. Spennende å følge med deg på hvordan det blir- det blir helt sikkert veldig flott :)


    God helg klem Monica

    SvarSlett
  3. Det er litt av eit prosjekt du er begynnt med. Det blir spennande å sjå etter kvart. Lukke til med vidare arbeid, og god helg :) Klem

    SvarSlett
  4. Så spennende oppusing prosjekt du har på gang, Anette! Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg! Ha en herlig kveld!

    SvarSlett
  5. Dette kommer til å bli kjempebra! Jeg er imponert over pågangsmotet du har! Lykke til!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  6. Så spennende! Og så flotte dører som lå gjemt i veggene! Husker min farmor hadde fler doble skyvedører i sin byleilighet fra 1929, og noen av dem hadde frostet glass! Det var også fine tregulv i alle rom - som dine - og de hadde jeg nok tatt vare på, hvis jeg var deg! Lykke til med den store jobben! jeg gleder meg til å se hvordan det blir til slutt! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett