Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

tirsdag 6. august 2013

Min fjelltur!

Så var jeg tilbake fra min gode tur i Dovre og Rondane. Full av flotte naturopplevelser, gode møter med trivelige mennesker, men også med ømme muskler og kroppen full av kløende myggstikk.
Den norske fjellheimen er fantastisk og vi er et heldig folk som har den så lett tilgjengelig. Med Den Norske Turistforening har vi 490 hytter tilgjengelig rundt om i hele landet.
Min tur i år gikk fra Hjerkinn til Kongsvold,videre til Reinheim og via Snøhetta til Snøheim. Derfra til Grimstalshytta og tilslutt innom Haverdalsæter før vi dro tilbake til Oslo.
5 uforglemmelige dager. Har tatt masse bilder og det blir litt vanskelig å begrense seg her. Men her et utvalg som jeg har lyst til å vise dere :)

På turen mellom Hjerkinn og Kongsvold.

Kongsvold Fjellstue (privat) var en utrolig trivelig plass hvor vi fikk servert en deilig treretters gourmemiddag, helt perfekt etter en lang dag på vandring :)

I den lille stua, "Karstuggu" sov vi tre damene som var med :) Stua er bygget rundt 1880.

På tur mellom Kongsvold og Reinheim...
En vakker liten detalj fra en liten hytte/ koie vi fant på tuen denne dagen. Et solsvidd trebord på veggen var rene kunstverket.
Fra hytta på Reinheim så vi opp til Snøhetta (2286 m.o.h.) som er Norges høyeste fjell utenfor Jotunheimen.

Reinheim 1340 m.o.h., selvbetjent DNT-hytte.

Helt ærlig så var det tungt å komme seg opp til toppen. Med 10 kg på ryggen halve turen opp (la fra meg noen kilo den siste halvdelen :) ) kjentes det godt i både beina og på pusten. Men jeg klarte det og ikke så rent lite stolt var jeg også over meg selv :) Belønningen var en helt magisk utsikt over vårt vakre land og en deilig og velfortjent sjokolade...... selvfølgelig :)

Så steinete var det helt opp...

En liten badeand fant vår turleder på veien ned :)

Finner ikke helt ord for å beskrive dette...

Snøheim 1474 m.o.h. - betjent DNT-hytte.

Grimstadlshytta 1000 m.o.h. - betjent DNT-hytte

Terasse med utsikt....

Hos Daeng og Knut Ståle Sætrom på Haverdalsæter (privat) nord i Rondane fikk vi deilig Thai-lunch før vi dro videre langs landveien for å avslutte vår sommertur.

Det skal sies av denne siste dagen blåste det noe aldeles forferdelig og jeg hadde store problemer med å holde meg oppreist på veien. Det er ikke ofte jeg ønsker meg noen ekstra kilo, men det gjorde jeg denne dagen :) Det vises riktignok ikke på bildene, her ser det bare fredelig og idyllisk ut :)

Vel, sånn var min fjelltur som jeg varmt kan anbefale. Takk for følge :)! Og så har jeg enda tre uker igjen av ferien,  lykke.......:)

Sommerhilsen fra Anette

1. kan tenke meg at dette var en flotte tur-fine bilder! en gang skal jeg også :-)
    hilsen solrun

2. Kjempefine bilder fra turen!! Sikkert fantastisk å få vandre på "Norges tak", og så deilig å kunne stoppe til 3-retters! Wow! :-) Nyt resten av ferien! :-)

3. Dette så rett og slett fantastisk ut! Jeg elsker fjellturer, men nøyer meg med toppturer i nærområdet enn så lenge :o)Herlige bilder, skjønner veldig godt at det er vanskelig å plukke ut, regner med du har enda mange flere :o) Vi er heldige som har slik en vakker natur! Nyt ferien! Klem fra Nina

4. Nydelig, nydelig;) Vi har en fantastisk fjellheim;)
    Det å finne noen bilder er sikkert ikke enkelt;) Men de du viser oss er sååå fine;)
    Vi har gått massevis i fjellet og det er virkelig rekreasjon for kropp og sjel;)
    Her nytes sofalivet med krim på tven i kveld før vi setter kursen tilbake til fjellet hvor de siste fereidagene skal nytes;)
    Ønsker deg fortsatt fin ferie;)

Klem fra Ann-Mari

5. Dette er kjente trakter. Har vært både på Snøhetta og Reinheim. Vi gikk fra Åmotdalshytta via Snøhetta til Reinheim for mange år siden. Jeg husker også all steinen. Husker vi savna et par solbriller etter en rast, og vi snudde etter noen få meter for å leite, men vi fant ikke ut hvor vi hadde sittet en gang. Vi gikk til Kongsvold og bada i Driva da vi kom fram. Strålende ferie. Flotte bilder! Traff dere moskus? Ingenting slår en fjellferie, myggstikk og ømme muskler til tross.

Fortsatt fin ferie!

Klem

6. Å så fine bilder, tipper dere har hatt en fantastisk tur :)

Nyt resten av ferien :)

7. Hvor fantastisk at det ble en så flott tur i fjellheimen på dere! Litt av en tung sekk du hadde på ryggen og så gikk du så masse... Når man kommer opp på toppen har man all grunn til og være stolt! Vakre bilder, og ja det er vanskelig og velge hva man skal vise..
    Ha en fin ferie videre, vi er barnevakter i dag... Men håper en tur til fjells i nærområdet her..

8. Ser ut som en fantastisk tur! Utrolig fin natur i landet vi bor i! Flotte bilder! Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min!
    Fortsatt god ferie!

9. Ingvild K. Gintal19. august 2013 kl. 10:19

Flotte bilder!! Og takk for en fin tur.