Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

torsdag 22. august 2013

Husfrua Gårdshotell - en deilige opplevelse!

På vei til Bodø i sommer kjørte vi i flere dager med tre overnattinger på veien. En av overnattingene var på Husfrua Gårdshotell. Den opplevelsen vil jeg dele med dere.
Dette hotellet ligger på Inderøya, ikke langt fra Trondheim og Steinkjer. Av alle overnattingsplasser jeg har vært innom i mitt liv, tror jeg dette må være det mest trivelige.
Bildene jeg viser her yter ikke helt rettferdighet til hotellet. Kameraet mitt tar dårlige innebilder, dessverre. Dere kan imidlertid lese mer om og se flotte bilder fra Husfrua HER

Dette gamle Trønderlånet ble bygget i 1867. Paret som eier det flyttet hele huset  fra bygda og opp på gården sin for noen år siden. Vi fikk se noen bilder fra selve flyttingen og det var mildt sagt en imponerende innsats. Hotellet har seks soverom med til sammen 13 overnattingsplasser. Noen få rom hadde ikke eget bad. Alle rommene var oppkalt etter de forskjellige husfruene som har bodd i huset.

I dette fantastiske rommet sov vi i og som kalles Gudrun. Selveste brudesuiten med egen forstue. Gamle hvitmalte senger med nye, gode madrasser i.

Mange vakre detaljer. Det var store og små heklede duker og brikker rundt om på border og nattbord.

Alle sengene hadde håndheklede sengetepper .

En liten barneseng (skuvseng) sto også på rommet vårt, med en flott lysekrone over :) Legg merke til den lille vasen med blomster i. Det sto friske blomster på alle soverom og i stuene. Snakk om å føle seg velkommen. Gammel hårbørste og speil (sølv?) lå i vinduskarmen og på bordet en gammel lommebok. Vertskapet viser stor tillitt til sine gjester ved å la alle de vindunderlige detaljene ligge framme.

Nydelig vaskevannsfat i vinduskarmen. Men vi trengte ikke å bruke det, vi hadde et bitte lite og helt nytt bad på rommet :)

Gardinkappen på soverommet vårt med nydelig heklet kant på. Det var så utrolig mange vakre detaljer på rommene at jeg var helt fra meg av begeistring. Min mann var like imponert som meg og vi gikk på oppdagelsesferd i hele huset og inn på alle ledige rom. Her sto alle dører åpne og det var bare til å gå rundt å nyte.

Selveste husfrua, Gudrun, som vårt rom var oppkalt etter.

Fra forstua...


En liten sniktitt inne på et par av de andre rommene...

Her er  ro og harmoni. Veggene er malt i en delikat blåfarge, med matchende puter og vaskeservise. Egentlig hadde jeg lyst til å legge meg i alle sengene på alle rom, bare for å ta inn over meg denne helt spesielle atmosfæren. Men det kunne jeg jo ikke, desverre :(

På et av rommene hang en gammel gammel bunad. Den hørte helt hjemme der.

Fra stua i underetasjen.

Og siden hotellet ligger midt på et gårdstun var det dyr både her og der...



Hønene var utrolig sosiale og vi hadde vårt svare strev med å hindre dem i å snike seg inn i huset mellom bena på oss :)

 På åkrene utenfor var kornet i ferd med å modnes.

Som vanlig er det vanskelig å begrense seg i forhold til bilder. Skulle også tatt med bilder fra interiøret i underetasjen og den vakre utsikten fra terassen og utover Trondheimsfjorden og dalen med vakre åkrer og enger.  Men jeg tror jeg stopper her. Besøk heller sidene deres som dere finner lenke til helt øverst i innlegget.

Og er dere i nærheten og trenger overnatting, nøl ikke med å ta inn her :) Koseligere plass finner dere ikke :)
Anette

10 kommentarer:

  1. Det var et utrolig nydelig sted, gøy å se :)

    SvarSlett
  2. Utrolig flott, og linken legger jeg i favoritter da vi har planer om tur til neste år kan hende..
    Jeg ble helt drømmende og kunne godt tenkt og vært noen dager der ja.. Flotte bilder...

    Ha en fin, fin kveld..

    SvarSlett
  3. her var det skikkelig fint og god stemning.
    Klem

    SvarSlett
  4. på Inderøye er det utrolig vakkert overalt!!!

    takk for fine kommentarer inne hos meg, håper du får en flott helg!

    klm

    SvarSlett
  5. Så utrolig koselig :) her var det mye pent å se på og deilig harmoni- skjønner dere hadde det fint her.

    Sparer den i favoritter for kan jo tenkes jeg en dag skal den vei ;)

    Nyt dagen klem fra Monica

    SvarSlett
  6. Dette ligner på den opplevelsen vi hadde på Bestebakken i Hafslo for 7 år siden. Nydelig, kortreist mat og kjempefine rom både å sove i og oppholde seg i. Og ikke minst, vi følte oss så velkommen.
    Bra det finnes slike steder.

    Riktig god helg!

    Klem

    SvarSlett
  7. For en koselig plass! Opphold her må være balsam for sjela! :-)
    Filleryeteppet ditt i innlegget under her ble flott, sikkert deilig å pakke seg inn i på hustrige høst- og vinterdager!
    God helg! :-)

    SvarSlett
  8. Det ser ut som ein herleg plass å vera :) God helg.

    SvarSlett
  9. Fantastisk, som å flytte 100 år bakover i tiden.

    SvarSlett
  10. Ja herlich vi buker hygge. Vi leter slik vakre steder.
    Takk for fine bilder.
    Så fine tur dere hadde. Skjønn. Jeg var i Vestlandet også.
    Hjemme igjen men fremdeles der!
    Klem fra Viola.

    SvarSlett