Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

tirsdag 15. august 2017

Myntehøst!


I sommer fikk jeg masse mynte av en venninne. Hun hadde plantet i et bed i fjor. I år truet den med å ta aldeles overhånd. 
Den skal visstnok være godt for mye og ved å søke litt på nettet fant jeg ut at:

- friske mynteblader i en kopp kokende vann er bra for fordøyelsen
- gir frisk pust
-gni for hvitere tenner
- fint å fryse inn i isbiter
- godt i drinken feks. mojito
-inneholder A, C og magnesium
- godt til lam, salater og til fisk


Mojito
Oppskriften finner du HER

Jeg plantet litt ut, men satte i en potte for å ha kontroll på den

Tørket en kvast.....


....og laget te.

Aldri smakt myntete før, men det var faktisk ganske godt.
  
Oppbevarer nå i bokser som det har vært valnøtter i og som jeg har kledd med decoupage. Håper de tørkede bladene holder seg en stund.


Neste sommer satser jeg masse på nydelig sommervær, da blir det Mojito med selvdyrket mynte på terassen. Det er  lov å være optimist😎

Imens ønskes dere flotte sensommerdager!
Klem fra Anette

4 kommentarer:

  1. Åh høres deilig ut, satser på at vi får sommer med renter til neste år 😂

    SvarSlett
  2. Så herlig, selvdyrket er best :)
    Takk for hyggelig komentar inne hos meg. Du lurte på hvor jeg får tak i klypene på duklodda. Det er gardin klyper. så de får du hos Kid, Princess eller andre gardinbutikker.
    God sommer videre til deg, det er noen dager igjen enda!!

    SvarSlett
  3. Ahhh super, god ide med mynte å fryse inn i isbyter :-))
    I alle fall tørket er fantastisk, du har hele vinteren...
    men nå jeg håper holder - tre uker enda :-))
    Hilsener fra Viola

    SvarSlett
  4. Så kjekt å tørka mynte sjølv. Har smakt myntete, og det er veldig godt. Eg og samlar på valnøttboksar. Dei kan brukast til litt av kvart. God helg :)

    SvarSlett