Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
. . . . min dagbok om håndarbeid, gjenbruk, mat, interiør, turene mine, og andre ting som skjer mellom himmel og jord . . . .

onsdag 9. september 2015

Nisselueproduksjon!

Ja, da... kanskje litt tidlig å forberede julen, men noen av barnebarna elsker å bruke nisselue. Når de spiser grøt forlanger de å få nisseluer på hodet :) 
Så derfor har jeg bestemt meg for å strikke nisseluer til de fire små barnebarna som jeg allerede har og selvfølgelig skal det bli en til den lille som kommer om en ukes tid :)


Tre stykker er så godt som ferdige. Hvis du vil prøve deg får du min "selvmekka" oppskrift:

Har brukt garnet Rubin Superwash (100 % ull) fra Sparkjøp.

Størrelse: 3/7 år, (8/12 år)
Pinner 3,5 og 4

Legg opp på liten rundpinne 3,5: 104, (114) og strikk vrangbord 1 r, 1 vr. ca 7 cm. 
Skift til pinner 4 og strikk videre i glattstrikk. På første omgang felles 4 masker til det er  100, (110) masker igjen på pinnene.
Strikk glattstrikk til arbeidet måler ca 20-22 cm. 
Sett et merke midt bak på en maske. Strikk to masker sammen på venstre side av merket og to masker vridd rett sammen på høyre side av merket.
Gjenta fellingen på hver 3. omgang til det er 6 masker igjen. Trekk tråden gjennom de resterende maskene

NB! På den største størrelsen valgte jeg å ha 2, 2, 1, 2, 2, 1... (osv) omganger imellom for at luen ikke skulle bli så alt for lang.

Ferdig lue måler ca 67 cm. uten dusken.

Lykke til!
Anette

8 kommentarer:

  1. Alltid godt med det som er gjort, kjempefine nisseluer :)

    SvarSlett
  2. Tida går fort nå utover, så det er kjekt å være i mål med nisseluene. De blir jo gjerne brukt i hele desember.
    Jeg nyter seinsommeren, plukker bær, safter og sylter. Strikker litt i ledige stunder, men kommer ikke så langt at jeg blogger. Men har det i tankene......

    God torsdag fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Flotte luer, men linken virker ikke. Koselig rundt grøtbordet hos dere da.
    Klem

    SvarSlett
  4. Hei!
    Det er ingen link der, det er min egen "selvmekka" oppskrift :) Kanskje jeg skal skrive litt om i teksten, så det ikke blir misforstått.
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
  5. Søte Nissehuer du lagar.
    Eg som strikkar i rykk og napp måtte nok ha byrja no viss eg skulle bli ferdige til Jul ;-)

    God helg!

    SvarSlett
  6. Er dette veldig søte nisseluer. Herlig har du laget Anette. Det blir fint jul :-)))
    Ha riktig gode høstdager... håper det kommer herlig høstværet til deg.
    Vi hadde helgen deilig sensommer med masse solen og vi var så herlig i hagen... med venner... moro...
    og god mat. Hilsen til deg og klem fra Viola

    SvarSlett
  7. Thanks for posting useful links in your article regarding military. Keep it up.

    SvarSlett